Chci pít méně rizikově

Je důležité, abyste vy i vaši blízcí věděli o nebezpečí, která se v návaznosti na pití alkoholu mohou objevit, a uměli takovým situacím předcházet.

Chcete-li snížit míru zdravotních rizik způsobených alkoholem, nepřekračujte maximální doporučenou denní dávku alkoholu:

  • jeden alkoholický nápoj denně (tj. cca 20 gramů čistého alkoholu) pro většinu žen a seniorů,
  • dva alkoholické nápoje denně (tj. cca 40 gramů čistého alkoholu) pro většinu mužů.

Jeden alkoholický nápoj = 20 gramů čistého alkoholu = 0,5 l piva nebo 2 dcl vína nebo 5 cl destilátu.

Kromě zdravotních rizik se v souvislosti s pitím alkoholu můžete dostat do celé řady rizikových situací.

Čím více pijete, tím pravděpodobnější je, že se vám stane nehoda, a to nejen dopravní. Alkohol je látka s tlumivým účinkem, zpomaluje reakce, snižuje koncentraci, zhoršuje zrak a sluch. Současně, pokud jste pili, je větší pravděpodobnost, že budete riskovat, jelikož alkohol ovlivňuje i úsudek. Dodržujte tato doporučení, jak předejít nehodám spojeným s alkoholem:

 

  • Neřiďte, nejezděte na kole, neobsluhujte stroje, nechoďte plavat a nevystavujte se ani jiným zbytečným rizikovým situacím poté, co jste pili alkohol.
  • Dávejte pozor na své přátele a blízké, kteří se mohou chovat lehkomyslně.
  • Nezapomeňte, že alkohol na vás může mít vliv i den poté, kdy jste vypili hodně alkoholu. Stále může ovlivňovat váš úsudek, vaše reakce a schopnost koncentrace.

 

Příliš velké množství alkoholu nebo ho pít příliš rychle může být nebezpečné. Vystavujete se zvýšenému riziku nehod a úrazů, zdravotních poškození nebo dokonce otravy alkoholem.

 

  • Mějte vždy přehled o tom, kolik sklenic alkoholu jste vypili. 
  • Když pijete alkohol, pijte zároveň i nealkoholické nápoje. Dejte si po každém alkoholickém nápoji přestávku a vypijte jeden nealkoholický.
  • Vyvarujte se destilátů. Upřednostňujte nápoje s nízkým obsahem alkoholu.
  • Nemíchejte během jedné příležitosti různé alkoholické nápoje. Nemíchejte ani alkohol s jinými návykovými látkami či léky.
  • Předtím, než budete pít alkohol, nezapomeňte se najíst.

 

Pod vlivem alkoholu můžete být zranitelnější nebo náchylnější k nebezpečným situacím, jako např. ztráta klíčů nebo telefonu, pád nebo zranění, vstoupení do hádky či rvačky nebo nebezpečné vstoupení do vozovky. Zůstaňte celý večer se svými přáteli, abyste tak byli více v bezpečí.